Lite tips!

    Datum: 2013-10-20 Klockan: 16:00:00
De flesta skolorna i Sverige brukar oftast lyckas klämma in hela höstterminens plugg de sista veckorna innan höstlovet, varför vet jag inte haha. Hur som helst! Här är några tips som jag brukar använda mig av när det känns som mest värdelöst och sämst att ha en hög med matteböcker, pluggpapper och provlistor framför sig!
 

Plugg-godis
Nästan den absolut viktigaste punkten haha! Nejmen, jag brukar plugga mycket bättre om jag har något gott att dricka eller något litet att äta. Det måste ju inte vara världens mest eleganta kladdkaka med hur mycket krusiduller som helst utan jag tycker det räcker med vindruvor, juice eller kex bara. Medan man tuggar kan man även tänka lite på uppgiften och vem vet, kanske kommer du på världens bästa idé att skriva om till din läxa!
 
Musik
Den här punkten går lite hand i hand med plugg-godis för min del. Brukar sitta och dansa eller sjunga med lite när jag gör läxorna om jag har fastnat lite. Jag har jättesvårt verkligen för att sitta still i tre timmar i sträck och bara pang tjoff skriva klart en uppgift. Jag brukar oftast dansa runt lite, sjunga/mima till mina favoritlåtar, tugga på lite snacks osv. Kanske är det bara jag men har jag min favvoplaylist på medan jag gör läxorna blir det helt plötsligt inte så jobbigt!
 
Checklist
Okej, jag ska gå emot strömmen här lite och säga såhär; Jag har väldigt svårt för att motivera mig själv med mål. SÅKLART har jag massvis, det vet ni redan hehe, men om jag säger att ikväll ska jag vara klar med min sex sidor långa uppsats om religioner så lägger jag direkt en 3 ton tung filt över mina axlar av press. Jag gillar mera att ta det bit för bit, börjar oftast med det som jag har mest tankar och idéer om, något jag inte känner mig nervös eller stressad inför att skriva. Efter det brukar jag läsa igenom/gå igenom och sedan arbeta mig igenom resten av uppgiften. Uppgiften blir gjord - utan att jag går in i väggen haha. Mål är något jag tycker att alla ska ha, men känner du att du mår mer dåligt av dem än bra - slopa dom! Är du dock en som blir jättedriven av dina mål - GO FOR IT!! Jag pratar endast ur egen erfarenhet och som jag känt på sistone. Vem vet, det kanske ändras?
 
Plugga med kompisar
Sure - det kan vara svårt att koncentrera sig till en början för man snackar om allt annat än läxan haha, men när man väl skärper sig är det här hur mysigt som helst och en jättebra hjälp! Sätt dig med några kompisar på ett fik eller hemma hos någon och dela på arbetsbördan, precis som myrorna! Det blir mycket lättare och plugget blir roligt istället för påträngande och tungt. Jag och Malva var ju i samma grupp i ett grupparbete i SO:n, och en dag satt vi mellan elva och fyra och skrev klart allt! Hade nog inte gått lika bra om vi suttit själva i varsin ände. Dessutom är det lätt att bli motiverad till att göra saker när man är med vänner, det går liksom inte att bara ligga på golvet och stirra upp i taket medan alla andra gör jobbet åt en.

Kommentarer

    LÄS DETTA INNAN DU KOMMENTERAR!

    FOTON
    - Stort © på alla bilder.
    - Alla foton har jag tagit, om inget annat sägs i inlägget.

    ÖVRIGT
    - Inga elaka kommentarer! Dom raderas direkt.
    - Var snälla mot varandra.
    - Var snäll och skriv in namn tack!
    - Jag har inget emot bloglovin byten! :)
    - Om din åsikt är på något vis elak, håll den för dig själv.

    Leave a foot print!

Kommentera inlägget här:

Ditt fina namn:
Kom ihåg mig

Hotmail (bara jag som ser den):

Blogg/Hemsida:

Lätta ditt hjärta!:

Trackback


Rebecka, 16, Stockholm
Är en glad & målmedveten tjej som älskar att skriva, shoppa, resa och umgås med vänner. Drömmer om att en dag få jobba som skribent och ha en lägenhet i New York!

I denna blogg kommer ni få läsa om min vardag & mina tankar, musiktips och shopping. Hoppas att ni stannar!

- Läs mer om mig Här.


Kontakt: [email protected]

Tillbaka till startsidan?