Gymnasium? Vilken väg?

    Datum: 2013-03-05 Klockan: 19:45:00
Jag vet att jag är lite tidigt ute, men jag känner mig säkrast om jag får ha långt tid på mig att leta efter den väg som hela min framtid bygger på. Förstår ni mig, haha? Jaja, hur som helst;
 
Jag har börjat fundera redan nu på vilket/vilka gymnasium jag ska söka in till i nian, och även vilken inriktning. Jag har en ganska klar bild om vad jag vill jobba som, och vad jag tycker är det absolut roligaste i skolan och som jag vill fördjupa mig i. Dessa ämnen är då engelska, svenska & SO. Ända sedan jag var liten har jag älskat att skriva - berättelser helst. Men nu när jag blivit äldre och börjar skapa mig min egen bild om världen och jordens befolkning känner jag mig mer intresserad av journalistiskt författeri. Att se mitt första reportage i Marathon-tidningen publicerat och tryckt var en helt otrolig känsla! Tanken på att sedan få ens artiklar och reportage publicerade i DN. gör mig helt galen! Jag vill det så gärna liksom. Eller tänk er New York Times! Åh jag bara känner hur jag vill flytta till N.Y. direkt och bara köra igång. Tänk att få ta emot ett Pulitzer pris! Jag märker nu att det är lätt att glömma att mitt liv faktiskt pågår här och nu. Idag. Presens. Men som jag skrev i mitt inlägg om mina drömmar och mål, är detta mitt största. Jag ska bli en journalist.
 
 
Men gymnasium och inriktningar dåra; jag har funderat på Östra Gymnasiet här i Stockholm. De har ett jättebra samhällsvetenskapsprogram och dessutom bra inriktningar på journalistik och media/samhälle over all. Ett annat alternativ är Påhlmans Gymnasium, också inne i stan. De har bara haft ekonomiprogram förut, men har nu lagt till ett samhällsvetenskapsprogram. Jag är inte helt hundra då intagningsgränsen är ganska låg och det kan visa på att det inte är en lika givande utbildning - men vad vet jag? Mitt drömgymnasium skulle vara Ingrid Segerstedts, men tyvärr ligger det i Göteboorg och jag kunde inte övertala mamma att flytta dit ;) Där skulle man i alla fall få chansen att få sina reportage publicerade, få åka till redaktioner runt om i Europa, få prova på att vara redaktör för en tidning mm. och det låter som himmelriket för mig. Men det finns säkert minst lika bra gymnasium här i Stockholm - I mean it's Stockholm?! Haha, men ska gå på gymnasiemässan nästa år och forska vidare. Vi får se vart jag hamnar!
 
Var bara tvungen att skriva av mig lite, då jag tycker att det är intressant och jag är ganska nyfiken på gymnasivärlden. Har ni börjat fundera på gymnasium/vilket går ni på? Vilken inriktning känner ni er intresserade av/har ni valt? Puss!

Kommentarer
ella&malin - foto och vardag

sv: tack! den är köpt på bikbok för bara någon vecka sen, finns även i svart och kostar 249 kr! klart värt :) kram

Svar: Då ska jag definitivt kolla in bikbok inom de närmsta dagarna! Tack! :)
Rebecka

2013-03-05 @ 20:05:48
URL: http://twohappy.blogg.se/


    LÄS DETTA INNAN DU KOMMENTERAR!

    FOTON
    - Stort © på alla bilder.
    - Alla foton har jag tagit, om inget annat sägs i inlägget.

    ÖVRIGT
    - Inga elaka kommentarer! Dom raderas direkt.
    - Var snälla mot varandra.
    - Var snäll och skriv in namn tack!
    - Jag har inget emot bloglovin byten! :)
    - Om din åsikt är på något vis elak, håll den för dig själv.

    Leave a foot print!

Kommentera inlägget här:

Ditt fina namn:
Kom ihåg mig

Hotmail (bara jag som ser den):

Blogg/Hemsida:

Lätta ditt hjärta!:

Trackback


Rebecka, 16, Stockholm
Är en glad & målmedveten tjej som älskar att skriva, shoppa, resa och umgås med vänner. Drömmer om att en dag få jobba som skribent och ha en lägenhet i New York!

I denna blogg kommer ni få läsa om min vardag & mina tankar, musiktips och shopping. Hoppas att ni stannar!

- Läs mer om mig Här.


Kontakt: [email protected]

Tillbaka till startsidan?